Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Starego Smokowca

łańcuchy, klamry

Atrakcyjność widokowa

Najwyższy punkt

Mała Wysoka 2429 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1140 m

Przedstawiona trasa to jeden z najciekawszych tatrzańskich szlaków. Ścieżka prowadzi przez dwie przełęcze na jeden z najładniejszych punktów widokowych w całych Tatrach. Miłośnicy utrudnień technicznych też znajdą tutaj coś dla siebie przy zejściu z Rohatki.

Smokowieckie Siodełko  »»  Schronisko Zbójnickie (słow. Zbojnícka chata) w Dolinie Staroleśnej

2 h 45 min

Od Smokowieckiego Siodełka kierujemy się za czerwonymi znakami trawersując strome, lesiste zbocze. Przy szlaku stoi tabliczka ostrzegająca przed zagrożeniem w postaci spadających kamieni. Spacerowa droga doprowadza nas w przeciągu dwudziestu minut do węzła szlaków nad Rainerową Chatką. Odbijamy tutaj w lewo za niebieskimi znakami.

Wygodna ścieżka wznosi się łagodnie przez las, który niedługo przechodzi w piętro kosodrzewiny. Po obu stronach wznoszą się urwiste, skaliste zbocza - po prawej Pośrednia Grań (2441 m n.p.m.), a po lewej Sławkowski Szczyt (2452 m n.p.m.). Po mniej więcej godzinie drogi, licząc od ostatniego rozdroża, docieramy do mostu nad Staroleśnym Potokiem. Jest to dobre miejsce na pierwszy odpoczynek.

Po przekroczeniu potoku ścieżka prowadzi wzdłuż jego prawego brzegu, by następnie trochę się od niego oddalić. Wchodzimy w bardziej skalisty teren. W przejściu nieco eksponowanego odcinka pomaga łańcuch. Wkrótce wracamy do potoku, gdzie napotkamy kolejny mostek. Ścieżka skręca tutaj w lewo, kierując nas w stronę progu, za którym leży wyższe piętro doliny. Wygodną, choć teraz bardziej stromą ścieżką, podchodzimy wśród kosodrzewiny.

Po wejściu na wyższy taras doliny, zwany Warzęchową Kotliną, przechodzimy wzdłuż brzegu niewielkiego Warzęchowego Stawu (słow. Vareškové pleso), który leży na wysokości 1834 m n.p.m. Ścieżka pnie się łagodnie w górę. Wkrótce napotkamy kolejny łańcuch, ułatwiający przejście bardziej eksponowanego miejsca.

Ścieżka wznosi się powyżej Długiego Stawu (1894 m n.p.m.), prowadząc równolegle do linii brzegu. Jeziorko to jest znacznie wieksze od poprzednio mijanego Warzęchowego Stawu. Po lewej stronie szlaku wznoszą się: Baniasta Turnia, Mała Wysoka, przełęcz Rohatka, Dzika Turnia i Świstowy Szczyt. Poniżej Świstowego Szczytu widać już budynek Zbójnickiego Schroniska, do którego zostało już tylko kilka kroków.

Schronisko Zbójnickie  »»  Rohatka

1 h 30 min

Schronisko Zbójnickie (1960 m n.p.m.) położone jest bardzo malowniczo. Dookoła niego wznoszą się mury skalistych grani. W bezpośrednim sądziedztwie budynku leży niewielki Pośredni Harnaski Staw (1972 m n.p.m.). Piękno otoczenia oddaje poniżej zamieszczona panorama.

Szlak powyżej Schroniska Zbójnickiego jest zamykany na sezon zimowy.

Od schroniska kierujemy się za niebieskimi znakami, idąc łagodnie wznoszącym się, wygodnym chodnikiem. Ścieżka skręca wkrótce w lewo przechodząc następnie między Zbójnickimi Stawami (mijanymi po prawej stronie) a Niżnim Harnaskim Stawem (po lewej). Szlak kieruje się następnie do skalnego pustkowia Kotliny pod Rohatką.

Wygodna ścieżka kończy się, a szlak wiedzie po usypującym się materiale skalnym, coraz bardziej stromo pod górę. Wyżej szlak prowadzi w litej skale, bez ubezpieczeń. Trudności od tej strony przełęczy nie są jednak duże. Gdy spojrzymy w dół, zobaczymy stożki piargowe, opadające ze zbocza Staroleśnego Szczytu (2476 m n.p.m.). Jeszcze niżej widać Długi Staw Staroleśny, który niedawno mijaliśmy.

Ostatnie metry pod przełęczą pokonujemy wchodząc po kamiennych stopniach, które przymocowane są do podłoża stalowymi prętami.

Rohatka jest dość wąskim wcięciem, widok z niej jest więc ograniczony. Po wschodniej stronie roztacza się panorama na Dolinę Staroleśną z Lodowym Szczytem i Łomnicą.

Rohatka  »»  Polski Grzebień

45 min

Z Rohatki schodzimy bardzo stromym, skalistym żlebem, po jego prawej stronie. Przy zejściu pomocą służy ciąg łańcuchów i klamr przykutych do skały, które tworzą coś na kształt drabinki. Miejsce to jest bardzo strome, należy więc zachować szczególną ostrożność. Poniżej żlebu schodzimy dalej dość stromym piargiem, ale już bez trudności technicznych.

Kolejny odcinek jest łagodny, niemalże płaski. Trawersujemy teraz piarżyste zbocze pod Małą Wysoką, dochodząc do rozdroża pod Polskim Grzebieniem. Po naszej prawej stronie podziwiać możemy Zmarzły Staw wypełniający dno Kotła pod Polskim Grzebieniem. Nazwa stawu dobrze oddaje jego charakter, gdyż tafla wody często pozostaje pokryta krą nawet w lecie. Warto również zauważyć, że Zmarzły Staw jest zbiornikiem wodnym nie posiadającym żadnego odpływu.

Na rozdrożu pod Polskim Grzebieniem szlak rozdziela się na ścieżkę wiodącą w dół do Doliny Białej Wody (znaki niebieskie odbijają w prawo) oraz na dalszą część podejścia na Polski Grzebień. Skrzyżowanie szlaków jest nietypowe - nie ma tu charakterystycznego drewnianego słupka, a znaki wskazujące drogę przybite są wprost do skały.

Dalsze podejście na przełęcz jest bardziej strome. W przeciągu niecałych 15 minut licząc od rozdroża docieramy na Polski Grzebień.

Polski Grzebień  »»  Mała Wysoka

45 min

Szlak między Polskim Grzebieniem a Małą Wysoką jest raczej łatwy. Największym problemem przy pokonaniu tego odcinka będzie chyba to, że mamy już za sobą około 5 godzin marszu. Początek podejścia może wyglądać trochę groźnie, ale niewielkie trudności skalne ustępują i dalej aż na sam szczyt idziemy już łagodnym zboczem, usłanym złomami skalnymi.

Z każdym krokiem widoki stają się coraz rozleglejsze. Najwyższy szczyt Tatr - Gerlach mamy na wyciągnięcie ręki. Wierzchołek Małej Wysokiej to jeden z najlepszych punktów widokowych Tatr Słowackich.