Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Zuberca

Wołowiec 2064 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1060 m

Szlak raczej łatwy i nie nadto męczący. Przez Dolinę Łataną prowadzi spacerowa droga asfaltowa. Leśna ścieżka wyprowadza na szczyt Grzesia. Od Grzesia po Wołowiec szlak prowadzi szerokim grzbietem wśród wspaniałych widoków.

Zwierówka  »»  Grześ

2 h 15 min

Dolina Łatana jest górnym odgałęzieniem Doliny Zuberskiej. Wejście do Doliny Łatanej znajduje się przy głównym skrzyżowaniu w Zwierówce, blisko przystanu autobusowego. Pierwszy odcinek trasy, to droga asfaltowa, zamknięta dla ruchu samochodowego. Po lewej stronie mijamy mały cmentarz partyzancki. Na dalszym odcinku wzdłuż łagodnie wznoszącej się drogi spływa dość szeroki Łatany Potok.

Po około godzinie dochodzimy do miejsca, w którym kończy się nawierzchnia asfaltowa. Znaki wskazują nam dalszą drogę w prawo, przez las. Przekraczamy potok po drewnianym mostku idąc dalej łagodnie pod górę. Drzewostan w tej części doliny jest miejscami mocno przerzedzony. Wkrótce docieramy do rozdroża szlaków w Dolinie Zadniej Łatanej. W prawo odchodzi stąd szlak na przełęcz Zabrat.

Dalszy odcinek trasy otwarty jest już tylko w sezonie letnim. Od rozdroża podążamy w lewo za zielonymi znakami. Po raz kolejny przekraczamy potok, za którym niedługo szlak zaczyna piąć się dość stromo w górę. Po lewej stronie ścieżki spływa niewielki już strumyczek, będący jednym z dopływów znacznie szerszego niżej Łatanego Potoku.

W pewnym momencie szlak skręca ostro w lewo prowadząc przez chwilę trawersem, po czym ścieżka staje się ponownie stroma. Wkrótce wychodzimy z lasu na Długą Łąkę, z której w oddali widać już szczyt Grzesia. Po lewej stronie ładnie prezentuje się wierzchołek Osobitej. Szlak prowadzi teraz łagodnie w górę, na ostatnim odcinku, pod szczytem, między kosodrzewiną.

Grześ jest znakomitym punktem widokowym. Panorama obejmuje stąd zarówno otoczenie Doliny Chochołowskiej (Starorobociański i Jarząbczy Wierch, Wołowiec), jak i Doliny Rohackiej.

Grześ  »»  Wołowiec

1 h 45 min

Z Grzesia schodzimy o 50 metrów w dół do Łuczniańskiej Przełęczy (1602 m n.p.m.), z której rozpoczynamy łagodne, ale systematyczne podejście szerokim grzbietem Długiego Upłazu na Rakoń (1879 m n.p.m.). Kosodrzewina stopniowo zanika, a wokół roztaczają się wspaniałe widoki. Mało wybitny wierzchołek Rakonia osiągamy po nieco ponad godzinie drogi licząc od Grzesia. Szczególnie pięknie prezentuje się z tego miejsca skalista grań Rohaczy po słowackiej stronie. Surowe ściany dwóch bliźniaczych szczytów: Rohacza Ostrego (2088 m n.p.m.) i Płaczliwego (2125 m n.p.m.) odcinają się od łagodnego krajobrazu Tatr Zachodnich.

Ścieżka sprowadza nas łagodnie w dół do przełęczy, za którą od lewej strony dołącza się zielono znakowany szlak wiodący od Polany Chochołowskiej przez Wyżnią Dolinę Chochołowską. Od szczytu Wołowca dzieli nas jeszcze pół godziny mozolnego podejścia. Ostatni odcinek jest najbardziej stromy i męczący, ale nie występują na nim trudności techniczne. Jedynym utrudnieniem jest kruchość podłoża (drobny żwirek zalegający na ścieżce).

Wspaniały widok z Wołowca wynagrodzi nam trudy przebytej, długiej wędrówki. Dalszą trasę możemy kontynuować schodząc do Doliny Rohackiej. Jeśli starczy nam sił i czasu możemy iść dalej granią Rohaczy.