Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Rejon Doliny Pięciu Stawów

Opis szlaków

łańcuchy i klamry

Atrakcyjność widokowa

Najwyższy punkt

Kozi Wierch 2291 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 620 m

Ścieżka na Kozią Przełęcz jest najtrudniejszym ze szlaków prowadących z Doliny Pięciu Stawów. Nie łatwiejszy jest dalszy odcinek wiodący Orlą Percią spod przełęczy na szczyt Koziego Wierchu. Szlak ma charakter wspinaczkowy, prowadzi przy pomocy licznych ubezpieczeń w litej skale przy bardzo dużej ekspozycji.

Dolina Pięciu Stawów  »»  Kozia Przełęcz

1 h 30 min

Od schroniska w Dolinie Pięciu Stawów idziemy niebiesko znakowanym, spacerowym szlakiem, przechodząc kolejno wzdłuż brzegów Przedniego, Małego i Wielkiego Stawu. Mały Staw, zgodnie z nazwą, zdecydowanie odróżnia się wielkością od pozostałych zbiorników wodnych doliny. Tuż obok tego maleńkiego oczka wodnego znajduje się malowniczo położona, drewniana chatka, która pełniła niegdyś rolę schroniska.

W ciągu 10 minut dochodzimy do drewnianego mostku, który umożliwia przejście nad strumieniem Roztoki, wypływającym z pobliskiego Wielkiego Stawu. Znajdujemy się teraz tuż nad progiem Wielkiej Siklawy - największego tatrzańskiego wodospadu, którym opada Roztoka tworząc 70-metrowej wysokości kaskadę wodną. W stronę wodospadu i dalej w dół do Wodogrzmotów Mickiewicza prowadzi stąd zielono znakowana ścieżka.

Przechodząc przez mostek i idąc dalej za niebieskimi znakami podchodzimy wśród kosówek do skrzyżowana z żółtym szlakiem, odchodzącym w prawo na Przełęcz Krzyżne. Skręcając w lewo z tego miejsca, na dłuższym odcinku idziemy wzdłuż największego w dolinie Wielkiego Stawu. Wygodna ścieżka prowadzi na wysokości około 40-50 metrów powyżej olbrzymiej tafli jeziora. Kosodrzewina prawie zupełnie zanika, dzięki czemu całą dolinę można podziwiać w pełnej okazałości.

Szlak prowadzi między Wielkim Stawem a łagodnym, południowym zboczem Koziego Wierchu, na który w prawo odchodzi czarno znakowana ścieżka. Po około półgodzinnym marszu, licząc od wyjścia ze schroniska, wychodzimy za masyw Koziego Wierchu. Po naszej lewej stronie mamy przejście między Wielkim a Czarnym Stawem, w stronę którego odchodzi żółty szlak na Szpiglasową Przełęcz. Kilka kroków dalej, tym razem w prawą stronę, od niebieskiego szlaku odgałęzia się nasz żółty szlak na Kozią Przełęcz. Zaczynamy stąd podejście w stronę Dolinki Pustej - jednego z dwóch (obok Dolinki pod Kołem) odgałęzień Doliny Pięciu Stawów.

Początek żółtego szlaku nie zapowiada późniejszych trudności. Idąc trawiasto-kamienistym terenem wśród rzadkiej kosodrzewiny, podchodzimy łagodnie wygodną ścieżką. Otaczają nas urwiste ściany, które górują nad polodowcowym kotłem dolinki. Przed nami w oddali Zamarła Turnia (2179 m n.p.m) i Mały Kozi Wierch (2228 m n.p.m), po lewej Kołowa Czuba (2105 m n.p.m), a po prawej zachodnie, pionowe ściany Koziego Wierchu (2291 m n.p.m). Osiągnąwszy górne piętro Pustej Dolinki przechodzimy łagodnie pod górę po jej prawej stronie, trawersując piarżysko pod urwiskami Koziego Wierchu. Nazwa dolinki doskonale oddaje charakter krajobrazu utworzonego przez rozległe rumowisko skalne. Otaczające nas pionowe ściany tworzą w dolnych partiach olbrzymie stożki piargowe.

Zbliżając się w stronę południowej ściany Zamarłej Turni, na której często można obserwować wspinających się taterników, podchodzimy pod żleb opadający z Koziej Przełęczy. Od tego miejsca szlak diametralnie zmienia charakter z wygodnej ścieżki na drogę wspinaczkową. Do pokonania mamy bardzo strome, skaliste zbocze. Łańcuchy towarzyszyć nam będą aż na samą górę.

Wchodzimy w ścianę Kozich Czub, na prawo od żlebu. Do pokonania mamy strome skały ubezpieczone ciągiem łańcuchów i klamrami. Przechodząc wyżej, przy miejscami sporej ekspozycji, dochodzimy do efektownego miejsca w postaci pionowej, niemal gładkiej ścianki, do której przytwierdzona jest drabinka ułożona z klamr, dodatkowo ubezpieczona łańcuchem (*). Trwająca około pół godziny wspinaczka doprowadza do miejsca, w którym szlak żółty łączy się z Orlą Percią (znakowaną na czerwono). Mamy teraz do wyboru: iść prosto (**) dalej za żółtymi i czerwonymi znakami na Kozią Przełęcz (niecałe 10 minut drogi) lub odbić w prawo stromo pod górę na Kozi Wierch (***).

Kozia Przełęcz (2137 m n.p.m.) jest miejscem mało interesującym jako cel wycieczki. Wąskie i zacienione wcięcie skalne przełęczy oferuje bardzo ograniczony widok. Jeżeli nie planujemy przejścia na stronę Doliny Gąsienicowej, nie warto się wspinać na samą przełęcz, żeby następnie wrócić i kontynuować podejście na Kozi Wierch.

Jeśli jednak zdecydujemy się na podejście na przełęcz, zostaje nam do pokonania krótki, ale bardzo eksponowany odcinek. Wąska ścieżka obniża się półeczką do miejsca, z którego następuje strome podejście po łańcuchach ponad przepaścią (**). Szlak przechodzi wyżej w ukośny, wąski gzyms, który wiodąc ponad urwiskiem opadającym do Dolinki Pustej, doprowadza aż na samą Kozią Przełęcz.

Kozia Przełęcz  »»  Kozi Wierch

1 h 30 min

Jak już wcześniej wspomniano, planując wejście na Kozi Wierch od strony Doliny Pięciu Stawów, nie musimy wchodzić na samą Kozią Przełęcz. Ze skrzyżowania szlaku żółtego z czerwonym odbijamy w prawo czerwono znakowaną Orlą Percią ostro pod górę po łańcuchach (***).

Mimo, że wspinamy się prawie pionowo pod górę, ma się wrażenie, że szlak jest dość bezpieczny - jest bardzo dobrze ubezpieczony łańcuchami, a spora ilość występów skalnych uspokaja sytuację. Łańcuchy oprócz asekuracji służą przede wszystkim do podciągania się. Po około 40 minutach od skrzyżowania szlaków pod Kozią Przełęczą przechodzimy przez trójwierzchołkowe Kozie Czuby (główny wierzchołek - 2266 m n.p.m.). W tym miejscu można wreszcie chwilę odpocząć i nacieszyć się widokami.

Zejście z Kozich Czub jest chyba najtrudniejszym i najbardziej emocjonującym fragmentem całej trasy. Szlak sprowadza ostro w dół pionową rynną (****) do Koziej Przełęczy Wyżniej (2240 m n.p.m.). Mimo że skały są ubezpieczone łańcuchami i klamrami, w niektórych miejscach znalezienie należytego punktu podparcia wymaga sporego wysiłku. Wspinaczka z Koziej Przełęczy Wyżniej na sam wierzchołek Koziego Wierchu jest nieco łatwiejsza, ale również bardzo stroma. Do przejścia mamy niemal pionowy komin, który kończy się tuż pod wierzchołkiem. Na szczycie możemy wreszcie odpocząć, kompensując przebyte trudy wspaniałym widokiem.

Z Koziego Wierchu można zejść łatwym szlakiem do Doliny Pięciu Stawów (znaki czarne) lub kontynuować przejście Orlej Perci w stronę Granatów (około 2h) czy nawet do samego Krzyżnego (około 5h). Orla Perć między Kozim Wierchem a Granatami daje możliwość zejścia do Doliny Gąsienicowej trzema ścieżkami.