Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Otargańców

Baraniec 2185 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1300 m

Łatwa, choć nieco męcząca trasa na trzeci co do wysokości szczyt Tatr Zachodnich. Najładniejsze widoki czekają na grani między szczytem Barańca a Żarską Przełęczą. Powyżej grzbietu zwanego Klinowate szlak jest zamykany na sezon zimowy.

Dolina Wąska (wejście do doliny)  »»  Baraniec

4 h

Trasę rozpoczynamy niedaleko wylotu Doliny Wąskiej (słow. Úzka dolina). Na skrzyżowaniu głównej szosy nr 537 przy Muzeum Wsi Liptowskiej (słow. Múzeum liptovskej dediny) skręcamy boczną drogą asfaltową w stronę gór. W okolicach wejścia do Doliny Wąskiej bez problemu powinniśmy znaleźć miejsce na parking.

Od rozdroża przy wejściu do Doliny Wąskiej idziemy kawałek asfaltową drogą, nie wchodząc w głąb doliny. Kierujemy się w stronę hotelu "Orešnica", gdzie zielono znakowana ścieżka odbija w prawo od drogi. Idąc przez las, a następnie przez niewielką polanę, dochodzimy w przeciągu 10 minut do leśnej drogi jezdnej, gdzie skręcamy w prawo. Po przekroczeniu potoku szlak kieruje nas na dość strome zbocze, którym będziemy podchodzić przez około 1,5 godziny. Ze ścieżki między drzewami widać masyw Krywania. Wokół szlaku, a miejscami na samej ścieżce, leży sporo wiatromłomów. Z tego powodu podejście jest momentami utrudnione i mogą się pojawić trudności w orientacji przy obchodzeniu powalonych wiatrem drzew.

Z lasu wychodzimy na rozległą polanę "Horzyca". Dalszy odcinek trasy prowadzi nadal stromo przez zanikający stopniowo las, który przechodzi wyżej w rozległe pola kosodrzewiny. Po kolejnych niespełna 3 kwadransach drogi docieramy na grzbiet zwany Klinowate. Otwierają się teraz wspaniałe widoki na grań Otargańców, Bystrą i Dolinę Jamnicką.

Ścieżka pnie się w górę przez gęstą kosówkę, która zaczyna powoli zanikać. Szczyt Małego Barańca (1947 m n.p.m.), na który docieramy po 3 godzinach od rozpoczęcia wędrówki, pokryty jest już tylko łąką wysokogórską. Widoki są coraz bardziej rozległe.

Ostatni odcinek na szczyt Barańca jest najbardziej widokowy. Szlak prowadzi odkrytym grzbietem przez jego dwa kolejne garby - trawiasty Klin (2044 m n.p.m.) i bardziej skalisty Szczerbawy (2144 m n.p.m.), którego spiętrzenie omijamy od lewej strony. Grzbiet powyżej Klina znacznie się zwęża. Po 4 godzinach od opuszczenia parkingu docieramy na szczyt Wielkiego Barańca.

Baraniec (2185 m n.p.m.) jest bardzo dobrym punktem widokowym. Na pierwszym planie mamy "Orlą Perć Tatr Zachodnich", ciągnącą się od Banówki po Rohacz Ostry. Po lewej, w oddali, widać grzbiet prowadzący przez Ostrą na Siwy Wierch. Po prawej mamy grań Otargańców, zza której wygląda Bystra. Na ostatnim planie, po prawej stronie, widać część Tatr Wysokich. Spoglądając na stronę południową widzimy oba grzbiety opadające z Barańca, przedzielone Doliną Tarnowiecką.

Baraniec  »»  Żarska Przełęcz

1 h 30 min

Ze szczytu schodzimy dość stromo, po skałach, aż do przełęczy Jamina (1965 m n.p.m.). W stronę Doliny Jamnickiej opada stąd jeden z najbardziej zagrożonych lawinami żlebów w całych Tatrach. Z przełęczy podchodzimy następnie przez kilka lokalnych, trawiasto-skalistych wzniesień na szczyt Smreka (2072 m n.p.m.).

Zejście ze Smreka do Żarskiej Przełęczy jest interesujące pod względem geologicznym. Po lewej stronie możemy obserwować rów zboczowy, który prezentuje się w postaci kilku następujących po sobie podłużnych fałdów, ułożonych wzdłuż zbocza.

Szlak ze Smreka prowadzi łagodnie w dół po trawiastym grzbiecie przez kilka lokalnych garbów. Na przełęczy możemy chwilę odpocząć i zdecydować o kierunku dalszej wędrówki. Możemy kontynuować przejście żółtym szlakiem, który w przeciągu pół godziny wyprowadzi nas na szczyt Rohacza Płaczliwego (2125 m n.p.m.). Zielono znakowane ścieżki prowadzą z Żarskiej Przełęczy do Doliny Żarskiej (w lewo) lub do Doliny Jamnickiej (w prawo).