Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Otargańców

Wołowiec 2064 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1170 m

Trasa na Wołowiec od południa nie należy do popularnych szlaków. W Dolinie Jamnickiej nie ma schroniska, dlatego rzadko odwiedzają ją turyści. W górnym odcinku szlaku przechodzimy przez malowniczy Kocioł Jamnickich Stawów, dzięki czemu szlak ma znaczące walory widokowe.

Dolina Wąska  »»  Wołowiec

5 h 15 min

Wędrówkę rozpoczynamy u wylotu Doliny Wąskiej (słow. Úzka dolina). Na skrzyżowaniu głównej szosy nr 537 przy Muzeum Wsi Liptowskiej (słow. Múzeum liptovskej dediny) skręcamy boczną drogą asfaltową w stronę gór. Niedaleko wejścia do Doliny Wąskiej bez problemu powinniśmy znaleźć miejsce na parking.

Dolina Wąska to krótki, liczący około 2 km, odcinek doliny, która pod grzbietem Otargańców rozdziela się na dwie długie odnogi - Dolinę Jamnicką i Dolinę Raczkową. Podejście do rozdroża na Niżniej Łące (słow. Nižná lúka), gdzie dolina się rozwidla, trwa niecałe pół godziny. Szeroka droga bita prowadzi wzdłuż Raczkowego Potoku. Dawniej nie istniała odrębna nazwa dla Doliny Wąskiej - odcinek ten uznawany był za część Doliny Raczkowej.

Dalszy odcinek szlaku jest zamykany dla turystów na sezon zimowy. Na rozdrożu skręcamy w lewo, kierując się w głąb Doliny Jamnickiej. Szeroka droga prowadzi nadal płasko wzdłuż Jamnickiego Potoku. Na wprost szlaku, w oddali, widać charakterystyczny szczyt Rohacza Ostrego (2088 m n.p.m.). Miejscami zza trawiastego ramienia Smreka przeziera kopuła szczytowa Rohacza Płaczliwego (2125 m n.p.m.).

Wygodna nawierzchnia szutrowa kończy się, a dalsza droga prowadzi już gęstym lasem coraz bardziej pod górę. Po opadach deszczu droga jest miejscami bardzo błotnista, nierzadko przelewają się przez nią rozległe cieki wodne. Wyżej szlak przechodzi w coraz węższą, leśną ścieżkę. Po lewej stronie mijamy drewniany szałas, położony na niewielkiej Polanie pod Młaczkami.

Z naszej lewej strony wznoszą się stoki Barańca i Smreka. Zimą schodzą tędy potężne lawiny. Nic dziwnego, że cała Dolina Jamnicka jest zamykana dla ruchu turystycznego na sezon zimowy.

Po około 2,5 godzinach, licząc od początku trasy, docieramy do usytuowanego na wysokości 1300 m n.p.m. rozdroża szlaków pod Smrekiem. W lewo odbija tutaj zielony szlak na Żarską Przełęcz. My idziemy nadal za niebieskimi znakami w górę Doliny Jamnickiej.

W przeciągu 20 minut docieramy do kolejnego rozdroża. W połowie drogi drewniany mostek pomaga nam przekroczyć niewielkie koryto potoku. Rozdroże pod Jarząbczym Wierchem (słow. Hrubý vrch) leży na wysokości 1430 m n.p.m. W prawo skręca stąd zielony szlak na Jarząbczy Wierch. My odbijamy w lewo za znakami niebieskimi w stronę Kotła Jamnickich Stawów.

Szlak wznosi się zdecydowanie pod górę. Ścieżka wychodzi wkrótce z lasu, wiodąc dalej wśród kosodrzewiny poniżej zbocza Łopaty. Wyżej szlak skręca w lewo zgodnie ze zmianą przebiegu osi górnego piętra Doliny Jamnickiej. Docieramy do niższego piętra Kotła Jamnickich Stawów, które wypełnia Niżni Jamnicki Staw, leżący na wysokości 1732 m n.p.m.

Ścieżka wznosi się następnie zakosami wśród łąk wysokogórskich na wyższe piętro kotła. Na wysokości 1834 m n.p.m., pod Rohaczem Ostrym, znajduje się tutaj znacznie mniejszy Wyżni Jamnicki Staw. Od Jamnickiej Przełęczy (1908 m n.p.m.) dzieli nas już tylko krótki odcinek nieco stromego podejścia.

Odcinek z Jamnickiej Przełęczy na Wołowiec prowadzi po łagodnym, trawiastym zboczu. W przeciągu około 20 minut docieramy na szczyt.

Wspaniały widok z Wołowca wynagrodzi nam trudy przebytej, długiej wędrówki. Dalszą trasę możemy kontynuować idąc czerwonym szlakiem w stronę Jarząbczego Wierchu. Jeśli jesteśmy przygotowani na trudności i ekspozycję, możemy zejść z powrotem do Jamnickiej Przełęczy i kontynuować przejście granią Rohaczy.