Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Otargańców

brak

Atrakcyjność widokowa

Najwyższy punkt

Rohacz Płaczliwy 2125 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1240 m

Dolina Jamnicka jest rzadko odwiedzana przez turystów. Nie ma tutaj żadnego schroniska. Nic dziwnego, że szlak na (cieszący się dużym zainteresowaniem) Rohacz Płaczliwy od tej strony jest najrzadziej wybieranym wariantem podejścia na ten szczyt.

Dolina Wąska  »»  Żarska Przełęcz

4 h 15 min

Wędrówkę rozpoczynamy u wylotu Doliny Wąskiej (słow. Úzka dolina). Na skrzyżowaniu głównej szosy nr 537 przy Muzeum Wsi Liptowskiej (słow. Múzeum liptovskej dediny) skręcamy boczną drogą asfaltową w stronę gór. Niedaleko wejścia do Doliny Wąskiej bez problemu powinniśmy znaleźć miejsce na parking.

Dolina Wąska to krótki, liczący około 2 km, odcinek doliny, która pod grzbietem Otargańców rozdziela się na dwie długie odnogi - Dolinę Jamnicką i Dolinę Raczkową. Podejście do rozdroża na Niżniej Łące (słow. Nižná lúka), gdzie dolina się rozwidla, trwa niecałe pół godziny. Szeroka droga bita prowadzi wzdłuż Raczkowego Potoku. Dawniej nie istniała odrębna nazwa dla Doliny Wąskiej - odcinek ten uznawany był za część Doliny Raczkowej.

Dalszy odcinek szlaku jest zamykany dla turystów na sezon zimowy. Na rozdrożu skręcamy w lewo, kierując się w głąb Doliny Jamnickiej. Szeroka droga prowadzi nadal płasko wzdłuż Jamnickiego Potoku. Na wprost szlaku, w oddali, widać charakterystyczny szczyt Rohacza Ostrego (2088 m n.p.m.). Miejscami zza trawiastego ramienia Smreka przeziera kopuła szczytowa Rohacza Płaczliwego, który stanowi cel naszej wycieczki.

Wygodna nawierzchnia szutrowa kończy się, a dalsza droga prowadzi już gęstym lasem coraz bardziej pod górę. Po opadach deszczu droga jest miejscami bardzo błotnista, nierzadko przelewają się przez nią rozległe cieki wodne. Wyżej szlak przechodzi w coraz węższą, leśną ścieżkę. Po lewej stronie mijamy drewniany szałas, położony na niewielkiej Polanie pod Młaczkami.

Z naszej lewej strony wznoszą się stoki Barańca i Smreka. Zimą schodzą tędy potężne lawiny. Nic dziwnego, że cała Dolina Jamnicka jest zamykana dla ruchu turystycznego na sezon zimowy.

Po około 2,5 godzinach, licząc od początku trasy, docieramy do usytuowanego na wysokości 1300 m n.p.m. rozdroża szlaków pod Smrekiem. Niebiesko znakowana ścieżka wiedzie dalej w górę Doliny Jamnickiej. My skręcamy w lewo za znakami zielonymi.

Wąska ścieżka wznosi się dość stromo przez las. Po niespełna półgodzinnym podejściu las zanika i otwierają się widoki na okoliczne szczyty - Łopatę, Jarząbczy Wierch, Jakubinę i grań Otargańców.

Ścieżka wije się przez kolejne fałdy terenu, wznosząc się wśród zanikającej stopniowo kosodrzewiny. Na dalszym odcinku wchodzimy do Rohackiego Kotła, który leży u podnóża Rohacza Ostrego i Płaczliwego. Szlak nie jest szczególnie stromy, ale na całym odcinku idziemy zdecydowanie pod górę.

W trakcie przechodzenia przez dno Rohackiego Kotła, który stanowi górne piętro doliny, możemy trochę odpocząć, gdyż ścieżka prowadzi tutaj bardziej łagodnie. Po prawej stronie mijamy Płaczliwy Stawek, z którego spływa niewielki strumień, zasilający niżej Jamnicki Potok. Na wprost ścieżki widać już Żarską Przełęcz (1917 m n.p.m.), przez którą będziemy wkrótce przechodzić.

Niedługo rozpoczynamy bardziej strome podejście. Ścieżka prowadzi na przełęcz kilkoma zakosami po trawiastym zboczu. W dole widać dno Rohackiego Kotła. Powyżej wznosi się coraz lepiej widoczną grań Otargańców.

Rozdroże szlaków usytuowane na Żarskiej Przełęczy (słow. Žiarske sedlo) daje możliwość wyboru dalszej trasy. W prawo prowadzi żółty szlak na Rohacz Płaczliwy. Zielono znakowana ścieżka zbiega do Doliny Żarskiej. Podejście na Baraniec wskazują żółte znaki, na lewo od przełęczy.

Żarska Przełęcz  »»  Rohacz Płaczliwy

45 min

Podejście na Rohacz Płaczliwy nie jest trudne, a szlak jest tutaj tylko nieco bardziej stromy, niż przebyta wcześniej trasa na Żarską Przełęcz. Ścieżka prowadzi południowym, trawiastym zboczem wśród wspaniałych widoków. Pod szczytem z prawej strony dołącza się czerwono znakowany szlak biegnący od Rohacza Ostrego. Do szczytu zostaje już teraz tylko kilka minut.

Rohacz Płaczliwy (2125 m n.p.m.) jest wspaniałym miejscem widokowym. Po północnej stronie widać Dolinę Rohacką i Rohackie Stawy, położone na Przednim Zielonym. Na pierwszym planie Rohacz Ostry, który charakterem odcina się od znajdujących się za nim kopulastych szczytów. Wspaniale prezentuje się również masyw Barańca po stronie południowej.

Jeżeli mamy czas i jesteśmy przygotowani na spore trudności i ekspozycję, dalszą drogę z Rohacza Płaczliwego możemy kontynuować idąc czerwono znakowaną "Orlą Percią Tatr Zachodnich" przez Rohacz Ostry do Jamnickiej Przełęczy. Możemy też iść w przeciwną stronę, schodząc czerwonym szlakiem do Smutnej Przełęczy. Wiąże się to jednak z koniecznością zejścia do innej doliny niż Dolina Jamnicka. Zejdziemy więc z gór w zupełnie innym miejscu niż to, w którym rozpoczęliśmy wędrówkę.