Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Rejon Doliny Żarskiej

Opis szlaków

Na Baraniec i Żarską Przełęcz

Kolor szlaku

lub

Czas przejścia

6h (wariant 1), 7h (wariant 2)

Poziom trudności

Baraniec 2185 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1280 m

Szlak na Baraniec od strony Doliny Żarskiej jest ładny widokowo. Najciekawszy odcinek stanowi grań między szczytem Barańca a Żarską Przełęczą. Widoki są tu wyborne, a przejście nie jest trudne. Powyżej Gołego Wierchu szlak jest zamknięty w sezonie zimowym.

Dolina Żarska (wejście do doliny)  »»  Goły Wierch  (wariant 1)

2 h 30 min

Podejście rozpoczynamy u wylotu Doliny Żarskiej, nie wchodząc w jej obszar. Tuż za płatnym parkingiem, przy wejściu do doliny, w prawo odbija wąska, asfaltowa droga. Po mniej więcej 5 minutach opuszczamy tę drogę skręcając w lewo leśną ścieżką. Przez najbliższe 2,5 godziny podchodzimy stromo pod górę zachodnim ramieniem grani opadającej z Gołego Wierchu, które zwane jest Starą Stawką (słow. Stará Stávka). Mozolny odcinek prowadzi przez las, później wśród kosodrzewiny, aż na sam szczyt.

Dolina Żarska (wejście do doliny)  »»  Goły Wierch  (wariant 2)

3 h 30 min

Podobnie jak w przypadu wariantu pierwszego, podejście rozpoczynamy u wylotu Doliny Żarskiej, idąc tą samą asfaltową drogą za żółtymi i czerwonymi szlakami. Na rozdrożu, gdzie w lewo odbija żółto znakowany szlak, idziemy dalej prosto, aby po niespełna półgodzinnym łagodnym podejściu przez las dojść do niewielkiego osiedla domków turystycznych, wśród których stoi budynek schroniska "Chata Baranec".

Dalsza trasa prowadzi już węższą ścieżką przez las i rozległe łany wierzbówki kiprzycy. Po niecałej godzinie licząc od rozpoczęcia trasy docieramy do leśnego rozdroża szlaków, gdzie czerwono znakowana "Magistrala Tarzańska" prowadzi dalej trawersem w stronę Doliny Wąskiej, my natomiast odbijamy w lewo za niebieskimi znakami stromo w góre zbocza. Mozolne podejście wschodnim ramieniem Gołego Wierchu prowadzi stopniowo rzedniejącym lasem, przechodzącym wyżej w gęstą kosodrzewinę. Aż do Gołego Wierchu nie ma co liczyć na tatrzańskie widoki. Po stronie południowej dobrze widać Niżne Tatry i Jezioro Liptowskie. Po 3,5 godzinach licząc od rozpoczęcia podejścia wychodzimy na Goły Wierch, gdzie od lewej strony dołącza się żółto znakowany szlak (wariant 1).

Goły Wierch  »»  Baraniec

2 h

Z Gołego Wierchu (1715 m n.p.m.) rozpoczynamy podejście granią, która stanowi zachodnie ramię opadające ze szczytu Barańca. Otwierają się teraz wspaniałe widoki, których rozległość wzrasta wraz z wysokością.

Po prawej stronie widzimy wschodnie ramię opadające z Barańca przez Mały Baraniec i Klinowate. Na wprost szlaku, nieco po lewej stronie grani widać otoczenie Banówki. Podejście grzbietem jest łatwe, ale trochę męczące. Przejście odcinka od Gołego Wierchu po szczyt Barańca zajmuje około 2 godzin. Grzbiet jest w dolnym odcinku szeroki i porośnięta kosówką. Wyżej grań nieco się zwęża. Wśród hal wysokogórskich dochodzimy na sam szczyt Barańca.

Baraniec (2185 m n.p.m.) jest bardzo dobrym punktem widokowym. Na pierwszym planie mamy "Orlą Perć Tatr Zachodnich", ciągnącą się od Banówki po Rohacz Ostry. Po lewej, w oddali, widać grzbiet prowadzący przez Ostrą na Siwy Wierch. Po prawej mamy grań Otargańców, zza której wygląda Bystra. Na ostatnim planie, po prawej stronie, widać część Tatr Wysokich. Spoglądając na stronę południową widzimy oba grzbiety opadające z Barańca, przedzielone Doliną Tarnowiecką.

Baraniec  »»  Żarska Przełęcz

1 h 30 min

Ze szczytu schodzimy dość stromo, po skałach, aż do przełęczy Jamina (1965 m n.p.m.). W stronę Doliny Jamnickiej opada stąd jeden z najbardziej zagrożonych lawinami żlebów w całych Tatrach. Z przełęczy podchodzimy następnie przez kilka lokalnych, trawiasto-skalistych wzniesień na szczyt Smreka (2072 m n.p.m.).

Zejście ze Smreka do Żarskiej Przełęczy jest interesujące pod względem geologicznym. Po lewej stronie możemy obserwować rów zboczowy, który prezentuje się w postaci kilku następujących po sobie podłużnych fałdów, ułożonych wzdłuż zbocza.

Szlak ze Smreka prowadzi łagodnie w dół po trawiastym grzbiecie przez kilka lokalnych garbów. Na przełęczy możemy chwilę odpocząć i zdecydować o kierunku dalszej wędrówki. Możemy kontynuować przejście żółtym szlakiem, który w przeciągu pół godziny wyprowadzi nas na szczyt Rohacza Płaczliwego (2125 m n.p.m.). Zielono znakowane ścieżki prowadzą z Żarskiej Przełęczy do Doliny Żarskiej (w lewo) lub do Doliny Jamnickiej (w prawo).