Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Zuberca

Opis szlaków

Na Brestową z Doliny Rohackiej

Kolor szlaku

lub

Czas przejścia

3 h 15 min (Wariant 1), 3h (Wariant 2)

Poziom trudności

Brestowa 1934 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 930 m

Brestowa jest najniższym szczytem należącym do szlaku graniowego prowadzącego od Rohaczy. Ścieżka na Brestową jest łatwa i piękna widokowo. Początek szlaku jest dogodnie położony - przy samym parkingu obok dolnej stacji kolejki linowej „Roháče - Spálená”. Trasa na Brestową jest zamknięta w sezonie zimowym.

Zwierówka  »»  Brestowa

3 h 15 min      lub  3 h

Z okolic parkingu roztacza się wspaniały widok na Trzy Kopy i Hrubą Kopę. Za stacją kolejki linowej skręcamy w prawo, kierując się w górę wąską ścieżką, która początkowo prowadzi prawym skrajem stoku narciarskiego, wzdłuż wyciągu.

Dalej szlak wznosi się przez las, wzdłuż stromego żlebu. Po lewej stronie spływa niewielki strumień. Dno żlebu jest pozbawione drzew, dzięki czemu miejscami odsłaniają się widoki na otoczenie Doliny Rohackiej. Mniej więcej w połowie żlebu dochodzimy do szerokiej drogi jezdnej, gdzie szlak rozwidla się. Możemy iść dalej w górę żlebem za niebieskimi znakami (Wariant 1) albo skręcić w lewo w stronę stoku narciarskiego (Wariant 2 - znaki zielone).

Wariant 1

Kontynuując dość strome podejście żlebem, po około dwóch godzinach (licząc od parkingu) wychodzimy z gęstej kosówki na trawiasty grzbiet Skrajnego Salatyna. Stojące tu ławeczki i niezaprzeczalnie wspaniały widok zachęcają do odpoczynku. Patrząc w stronę Doliny Rohackiej widzimy grań od Wołowca przez Rohacze, Trzy Kopy po Hrubą Kopę. Poniżej Rohaczy leży dużo mniejsze, zalesione wzniesienie Przedniego Zielonego, na którym położone sa Rohackie Stawy (niewidoczne z tej strony).

Dalszy odcinek trasy jest widokowy aż na sam szczyt. Podchodzimy grzbietem Skrajnego Salatyna, który porośnięty jest trawą i kosodrzewiną.

Początkowy odcinek grzbietu jest szeroki, ale trochę stromy. Później podejście jest łagodniejsze, ale grzbiet staje się węższy. Za naszymi plecami widać charakterystyczny szczyt Osobitej. Wkrótce przed nami widać już kopułę szczytową Brestowej. Dochodzimy do rozwidlenia szlaków na Skrajnym Salatynie (1790 m n.p.m.), gdzie z lewej strony dołącza się zielono znakowana ścieżka biegnąca od górnej stacji kolejki linowej (Wariant 2 szlaku).

Wariant 2

Skręcając na rozwidleniu w lewo od żlebu idziemy dalej szeroką drogą trawersującą zbocze. Wkrótce docieramy do stoku narciarskiego, gdzie skręcamy w prawo, idąc dalej w górę, wzdłuż wyciągu. Po niecałych trzech kwadransach (od rozwidlenia) docieramy do górnej stacji kolejki linowej.

Dalsza ścieżka wiedzie początkowo przez kosodrzewinę, a następnie zakosami po trawiastym zboczu. Wśród coraz rozleglejszych widoków, po niecałej godzinie licząc od górnej stacji kolejki linowej, wychodzimy na na Skrajny Salatyn, gdzie znajduje się połączenie z niebieskim szlakiem (Wariant 1).

Ostatni odcinek podejścia granią na szczyt Brestowej jest bardzo atrakcyjny widokowo. Ścieżka jest dość łagodna, jedynie pod samą kopułą szczytową jest nieco bardziej stromo.

Z Brestowej można kontynuować wycieczkę kierując się w lewo czerwonym szlakiem. Idąc w górę granią przez Salatyn i Spaloną dotrzemy do Banikowskiej Przełęczy. Jeżeli chcemy szybciej zakończyć wycieczkę, możemy zejść do Zuberca przez Palenicę kierując się z Brestowej w prawo za czerwonymi, a później żółtymi znakami.

Widok z Brestowej jest bardzo ładny i rozległy. Obejmuje prawie wszystkie szczyty skalistej grani otaczającej Dolinę Rohacką.