Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Hali Gąsienicowej

brak

Atrakcyjność widokowa

Najwyższy punkt

Rówień Królowa ok. 1550 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 550 m

Najpopularniejsza trasa dojścia na Halę Gąsienicową. W sezonie przemierzają tędy tłumy turystów. Wariant przez Jaworzynkę jest płaski w dolnym odcinku, po czym następuje dość męczące podejście na Przełęcz Między Kopami. Wariant przez Boczań i Skupinów Upłaz jest bardziej jednostajny - od początku aż do przełęczy wiedzie łagodnie pod górę.

Oba warianty szlaku rozpoczynają się w Kuźnicach - dzielnicy Zakopanego położonej na wysokości około 1000 m n.p.m. Z centrum Zakopanego najlepiej dotrzeć tu busem (około 5-10 minut jazdy). Asfaltowa droga do Kuźnic od ronda jest zamknięta dla ruchu i mogą tędy jeździć wyłącznie uprawnione pojazdy, stąd dojazd busem stanowi jedyną alternatywę dotarcia w to miejsce, nie licząc drogi pieszej (dojście z centrum miasta zajmuje około godzinę).

Kuźnice  »»  Boczań, Skupinów Upłaz  »»  Przełęcz Między Kopami  (wariant 1)

1 h

Wędrówkę zaczynamy przy dolnej stacji kolejki na Kasprowy Wierch, przy której w sezonie (poza sezonem zresztą też) czekają tłumy ludzi niechętnych pieszej wędrówce. Od stacji kierujemy się w lewo, przechodzimy przez kładkę nad szumiącym potokiem Bystrej, za którym znajduje się punkt poboru opłat za wstęp do parku.

Szlak niebieski prowadzi w lewo w las. Na początku czeka nas mozolne podejście szeroką kamienistą drogą aż do rozdroża szlaków, które osiągamy po 10 minutach. Z tego miejsca można iść dalej prosto w stronę Nosala, my natomiast skręcamy w prawo, idąc nadal pod górę. Po kolejnych kilkunastu minutach szlak gwałtownie skręca w lewo. Gdzieniegdzie za drzewami zaczynają prześwitywać góry. Przez parę minut ścieżka wiedzie po płaskim terenie, tuż poniżej wierzchołka Boczania, po czym zaczyna wznosić się łagodnie pod górę, dochodząc do podejścia po kamiennych schodach.

Ostatni fragment tego odcinka szlaku prowadzi przez Skupinów Upłaz. Wychodzimy z lasu i idąc łagodnie pod górę szeroką ścieżką po lewej stronie możemy podziwiać Kopieniec Wielki górujący nad Doliną Olczyską.

Powyżej upłazu przez parę minut idziemy po chropowatych i ostrych skałach. Ładnie widać stąd Dolinę Jaworzynkę i nieco dalej położony Giewont. Po godzinie drogi znajdujemy się w miejscu złączenia z żółtym szlakiem (wariant 2). Wielu strudzonych turystów odpoczywa tu na ławkach.

Kuźnice  »»  Dolina Jaworzynka  »»  Przełęcz Między Kopami  (wariant 2)

1 h

Wędrówkę rozpoczynamy analogicznie do wariantu pierwszego - przy dolnej stacji kolejki na Kasprowy Wierch. Po przejściu przez Bystrą za wejściem do parku zamiast skręcić w lewo niebieskim szlakiem (wariant 1), idziemy prosto szlakiem żółtym.

W stosunku do wariantu 1, szlak żółty jest dużo łagodniejszy w dolnym odcinku. Po 10 minutach marszu lekko pod górę wychodzimy z lasu na rozległą Polanę Jaworzynkę. Dalej przez około 20 minut szlak wiedzie po zupełnie płaskim terenie spacerową ścieżką. Mijamy kilka zabytkowych szałasów pasterskich. Zbocze po lewej stronie okraszone jest wieloma występami skalnymi o fantazyjnych kształtach. W końcowym odcinku polany ścieżka zaczyna się łagodnie wznosić osiągając punkt, w którym szlak gwałtownie skręca o 150 stopni w prawo w las. Od tego miejsca idziemy zdecydowanie bardziej stromo pod górę. Nie są to stromizny wysokogórskie, ale podejście jest dość męczące. W dalszej drodze rzedniejący las wraz z wysokością przechodzić będzie w piętro kosodrzewiny.

Dziesięciominutowe podejście po kamiennych stopniach doprowadza nas do punktu, z którego znakomicie widać Kopę Magury (*). Ze względu na widok warto się w tym miejscu na chwilę zatrzymać. Idąc dalej skręcamy w lewo na chwilę wchodząc w las, by dotrzeć do miejsca, z którego czeka nas kolejne mozolne podejście (**) po niewygodnym kamienno-żwirkowym chodniku (w czasie deszczu podłoże jest śliskie). Dalsza trasa wiedzie wąską, miejscami kamienistą ścieżką między kosodrzewiną, która towarzyszy nam aż do Przełęczy Między Kopami.

Przełęcz Między Kopami  »»  Hala Gąsienicowa

30 min

Od Przełęczy Między Kopami (1499 m n.p.m.) ścieżka prowadzi bardzo łagodnie pod górę. Początkowo widoki zasłania położone po prawej stronie szlaku zbocze porośnięte kosodrzewiną. Po kilku minutach krajobraz wysokogórski odsłania się w całej okazałości. Panorama obejmuje szczyty od Hawrania przez Koszystą, Żółtą Turnię, Granaty Kozi Wierch, Kościelec po Świnicę. Widok jest znakomity - wszystkie szczyty wydają się teraz na wyciągnięcie ręki.

Po 20-minutowym spacerze po płaskiej, porośniętej trawą i kosodrzewiną Równi Królowej, na kilka chwil wchodzimy między drzewa. Ścieżka sprowadza nas w dół, skąd widać zabudowania - szałasy pasterskie i drewniany budynek Centralnego Ośrodkiu Szkolenia Polskiego Związku Alpinizmu - tzw. "Betlejemkę". Schronisko "Murowaniec" odległe jest o kilka minut.