Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Szczyrbskiego Jeziora

Rysy 2503 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 1000 m

Rysy to najwyższy szczyt Polski. Jest to jednocześnie najwyżej położony punkt w całych Tatrach, na który prowadzi znakowany szlak. Wejście na Rysy od strony słowackiej jest dużo łatwiejsze, niż od strony Morskiego Oka.

Popradzki Staw  »»  Rysy

3 h 45 min

Szlak na Rysy rozpoczynamy nad brzegiem Popradzkiego Stawu. Dojście w to miejsce od parkingu zajęło nam wcześniej przynajmniej godzinę.

Niebiesko znakowana ścieżka prowadzi w górę Doliny Mięguszowieckiej, u podnóża Grani Baszt. Szlak wiedzie początkowo przez las, w którym spotkamy wiele okazów limby. Las wkrótce ustępuje kosodrzewinie, a na wprost ścieżki ukazuje się szpiczasty szczyt Wołowca Mięguszowieckiego.

Po przekroczeniu Żabiego Potoku docieramy do rozdroża szlaków. W lewo odbija stąd niebiesko znakowana ścieżka prowadząca na Koprowy Wierch przez Dolinę Hińczową. My skręcamy w prawo za czerwonymi znakami.

Dalsza trasa jest dostępna dla ruchu turystycznego tylko w sezonie letnim.

Ścieżka pnie się łagodnie w górę, przekraczając wkrótce ponownie Żabi Potok. Następuje teraz długa seria zakosów, które prowadzą w górę skalistego progu, opadającego z Doliny Żabiej Mięguszowieckiej. Za nami roztacza się wspaniały widok na Grań Baszt. Znad progu wyłania się wierzchołek Rysów.

Dolina Żabia stanowi górne piętro wschodniej odnogi Doliny Mięguszowieckiej. Na wysokości 1919 m n.p.m. leżą tutaj dwa sąsiadujące ze sobą jeziorka: Wielki Żabi Staw Mięguszowiecki (słow. Veľké Žabie pleso Mengusovské) oraz Mały Żabi Staw Mięguszowiecki (słow. Malé Žabie pleso Mengusovské). Nieco wyżej znajduje się dużo mniejszy Wyżni Żabi Staw Mięguszowiecki, który będzie widoczny dopiero z góry na dalszym odcinku trasy.

Ścieżka przechodzi po prawej stronie brzegu Wielkiego Żabiego Staw Mięguszowieckiego, prowadząc teraz płasko na wprost wierzchołka Rysów.

Szlak skręca następnie ostro w prawo, pnąc się w górę skalistego i dość stromego zbocza. Wkrótce docieramy do dobrze urzeźbionej skalnej ścianki, którą wchodzimy przy pomocy niedługiego ciągu łańcuchów i kilku klamer. Szlak skręca następnie w prawo prowadząc długim eksponowanym trawersem. Trudności wkrótce się kończą. Z góry możemy teraz spojrzeć na wszystkie trzy Żabie Stawy Mięguszowieckie.

Ścieżka skręca w lewo kierując się w górę skalistej Kotlinki pod Wagą. Mimo, że jest tu trochę stromo, to ścieżka jest raczej wygodna. Skalne stopnie doprowadzają nas niedługo pod Schronisko pod Wagą (słow. Chata pod Rysmi), które jest najwyżej położonym tatrzańskim schroniskiem. W kotlince panuje zimna, surowa sceneria. Ponad nami wznosi się urwista ściana opadająca z masywu Wysokiej (2547 m n.p.m.).

Schronisko pod Rysami (2250 m n.p.m.) jest niewielkie. Budynek znajduje się w miejscu zagrożonym lawinami i był w przeszłości wielokrotnie zniszczony. Ostatni, gruntowny remont miał miejsce w 2012 roku. Schronisko zaopatrywane jest przez tzw. nosiczów, którzy wnoszą na swoich plecach kilkudziesięciokilogramowe ładunki. Widok tragarza wnoszącego butle gazowe czy stalowe beczki z piwem nie należy do rzadkości.

Opuszczamy schronisko z poczuciem, że ponad połowę trasy mamy już za sobą. Wygodna, kamienna ścieżka wyprowadza nas na przełęcz Waga (2337 m n.p.m.). Z jej szerokiego siodła roztacza się wspaniały widok na najwyższe szczyty Tatr Wysokich. Na pierwszym planie mamy Ganek (2462 m n.p.m.), po lewej Lodowy Szczyt (2627 m n.p.m.), a po prawej ponad granią wznosi się król Tatr - Gerlach (2655 m n.p.m.).

Szlak skręca teraz w lewo, prowadząc przez chwilę w górę grani. Ścieżka przewija się wkrótce na lewą stronę zbocza. Klimat jest prawdziwie wysokogórski. Z roślinności pozostały jedynie rzadkie kępy trawy. Reszta to lita skała.

Turystów na szlaku jest zazwyczaj dużo, ich liczba nie dorównuje jednak tłumom, jakie podchodzą na Rysy od polskiej strony. Wkrótce widać już wierzchołek Rysów, na który wspinamy się mozolnie po skałach. Mimo dużej wysokości ścieżka nie jest nadmiernie stroma i na szczyt wchodzimy bez większych trudności. Po lewej stronie odsłaniają się Mięguszowieckie Szczyty, doskonale znane wszystkim, którzy chociaż raz byli nad Morskim Okiem.

Rysy są górą trójwierzchołkową. Najpierw wchodzimy na najwyższy szczyt (2503 m n.p.m.), który leży w całości po stronie słowackiej. Następnie możemy przejść na nieco niższy szczyt graniczny (2499 m n.p.m.), który jest jednocześnie najwyżej położonym punktem Polski. Trzeci wierzchołek Rysów jest dużo niższy (2473 m n.p.m.). Leży on całkowicie poza szlakiem.

Panorama z Rysów jest bardzo rozległa - obejmuje większość szczytów Tatr Wysokich: Lodowy Szczyt, Łomnicę, Ganek, Gerlach, Wysoką, Grań Baszt, Grań Hrubego, Krywań, Mięguszowieckie Szczyty i położone nieco dalej wierzchołki wchodzące w skład Orlej Perci. Dobrze widać także Tatry Bielskie i w oddali Tatry Zachodnie.

Z Rysów możemy przejść na polską stronę, schodząc do Morskiego Oka. Polski szlak jest jednak nieporównywalnie trudniejszy i dużo bardziej eksponowany.