Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Zuberca

brak

Atrakcyjność widokowa

Najwyższy punkt

Wyżni Staw Rohacki 1718 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 530 m

Na zboczu Przedniego Zielonego znajdują się trzy tarasy, na których leżą cztery Rohackie Stawy. Wokół stawów poprowadzono ścieżkę edukacyjną z tablicami informacyjnymi. Walory tej trasy podnoszą widoki na Rohacze i Wołowiec. Szlak otwarty jest w sezonie letnim.

Dolina Rohacka  »»  Wyżni Staw Rohacki

2 h

Wycieczkę nad Stawy Rohackie rozpoczynamy na Adamculi - niewielkiej polanie w Dolinie Rohackiej, na której usytuowane jest rozdroże szlaków. Od głównej drogi kierujemy się w prawo schodząc krótkim, asfaltowym odcinkiem nieco w dół, przekraczając szerokie koryto Rohackiego Potoku. W miejscu, w którym kończy się droga asfaltowa, stoi wiata dająca schronienie przed deszczem. Ładnie widać stąd Przednie Zielone i Trzy Kopy.

Wchodzimy w las kamienistą ścieżką, która wiedzie początkowo łagodnie, ale wkrótce zaczyna piąć się stromo w górę. Po lewej stronie słychać głośny szum wody. Są to dwie kaskady Rohackich Wodospadów. Niżni Rohacki Wodospad widać ze szlaku między drzewami. Do Wyżniego Wodospadu Rohackiego można podejść - znaki wskazują nam drogę w lewo od głównej ścieżki. Podejście pod wodospad zajmuje 2-3 minuty.

Powyżej wodospadów czeka nas mozolne, strome podejście. Po nieco ponad godzinie licząc od początku trasy wychodzimy z lasu, dochodząc do rozdroża szlaków, położonego na wysokości 1473 m n.p.m. Stojące tu ławki zachęcają do odpoczynku.

Dalsza trasa jest zamykana na okres zimowy. Z rozdroża żółto znakowana ścieżka odbija w prawo do Doliny Spalonej. My skręcamy w lewo za znakami niebieskimi. Na wprost ścieżki widać dalsze podejście. Na krótkim odcinku schodzimy nieco w dół mijając niewielkie oczko wodne, by wśród kosodrzewiny rozpocząć podejście pod Przednie Zielone. Po prawej stronie widzimy teraz Dolinę Spaloną. Ścieżka nie prowadzi na szczytowy grzbiet Przedniego Zielonego omijając go z prawej strony. Tuż za punktem kulminacyjnym szlaku widać już Wyżni Staw Rohacki, a za nim szczyt Wołowca.

Wyżni Staw Rohacki  »»  Bufet Rohacki

1 h 15 min

Wyżni Staw Rohacki jest drugim co do wielkości spośród Rohackich Stawów. Leży on na najwyżej położonym tarasie Przedniego Zielonego, na wysokości 1718 m n.p.m. Staw zajmuje powierzchnię 1,45 ha i ma głębokość 8 metrów.

Dalszą trasę kontynuujemy schodząc łagodnie w dół zbocza, poniżej grzbietu szczytowego Przedniego Zielonego. Po około 15 minutach docieramy do sąsiadujących ze sobą dwóch Pośrednich Stawów Rohackich. Znad ich brzegów ładnie prezentuje się Wołowiec i Rohacz Ostry.

Mamy tu do czynienia z pewną kolizją nazewnictwa, gdyż oba te stawy nazywane są łącznie Pośrednimi Stawami Rohackimi. Jeden z nich nazywa się Pośrednim Stawem Rohackim (1653 m n.p.m.), a drugi Małym Stawem Rohackim (1650 m n.p.m.).

W ciągu kolejnych 15 minut schodzimy do najniżej położonego tarasu, na którym leży największy ze stawów. Jest to miejsce szczególnie malownicze. Wokół brzegów stawu rosną jarzębiny. Pięknie widać stąd Wołowiec i granitową ściąnę Rohacza Ostrego.

Niżni Staw Rohacki nazywany był w dawnych czasach przez niektórych Orawskim Morskim Okiem. Nazwa ta jednak nie przetrwała do dnia dzisiejszego. Jezioro zajmuje obszar 2,2 ha i ma głębokość 7 m. Wypływa z niego Rohacki Potok, który mijaliśmy na początku trasy w Dolinie Rohackiej.

Ścieżka sprowadza nas w dół do dolnego piętra Doliny Smutnej. W przeciągu około 15 minut docieramy do rozdroża szlaków. W prawo wiedzie trasa na Smutną przełęcz. Potężne skaliste zbocza Rohaczy, których charakter przypomina Tatry Wysokie, widzimy teraz od podnóża. Skręcamy w lewo, w dół, w stronę Doliny Rohackiej. Przed nami, w górze widać siodło Zabratu i zygzaki prowadzące na tę przełęcz. W przeciągu pół godziny łagodną ścieżką poprowadzoną u podnóża Wołowca docieramy do Bufetu Rohackiego.

Kontynuując wędrówkę w dół asfaltową drogą, w przeciągu kolejnych 25 minut dotrzemy do Adamculi, czyli miejsca, w którym rozpoczęliśmy pętlę wokół Rohackich Stawów. Idąc dalej w ciągu kolejnej godziny dotrzemy do pierwszego parkingu u wylotu Doliny Rohackiej.