Serwis www.tatry.info.pl używa plików cookie
Korzystanie z witryny oznacza, że wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie na swoim urządzeniu (dysku) w zależności od konfiguracji Twojej przeglądarki internetowej.

Okolice Hali Gąsienicowej

Opis szlaków

Z Hali Gąsienicowej na Przełęcz Krzyżne

Kolor szlaku

lub

Czas przejścia

3h (wariant 1), 3h 30min (wariant 2)

Poziom trudności

Stromizny / Ekspozycja

Ubezpieczenia

Atrakcyjność widokowa

Najwyższy punkt

Krzyżne 2112 m n.p.m.

Różnica wzniesień

ok. 600 m

Krzyżne - szeroka przełęcz leżąca u zbiegu 3 grani: Wołoszyna, Koszystej i Buczynowych Turni. Trasa na Krzyżne jest dość długa i męcząca, ale bez trudności i ekspozycji. Najdłuższy odcinek szlaku prowadzi ponurą, kamienną Doliną Pańszczycą. Przełęcz Krzyżne jest znakomitym punktem widokowym.

Hala Gąsienicowa  »»  Czerwony Staw (wariant 1)

1 h 15 min

Od schroniska "Murowaniec" kierujemy się w stronę Doliny Suchej Wody szeroką drogą oznaczoną czarnymi znakami. Po krótkiej chwili, nieopodal niewielkiej oczyszczalni ścieków, skręcamy w prawo szlakiem żółto-zielonym wchodząc w gęsty Las Gąsienicowy. Ścieżka sprowadza nas w dół aż do Czarnego Potoku wypływającego z Czarnego Stawu Gąsienicowego. Po przejściu przez niewielki, drewniany mostek nad strumieniem, dochodzimy do rozdroża, z którego w lewo odchodzi szlak zielony. Idąc dalej szlakiem żółtym, rozpoczynamy łagodne podejście w poprzek zbocza Żółtej Turni.

Po niedługim czasie wychodzimy z lasu między pola kosodrzewiny poprzecinane gdzieniegdzie zwałami rumowisk skalnych. Widoki przez większośc trasy są ograniczone. W jednym punkcie, znajdując się wśród rozległego rumowiska, dobrze widać Kościelec i wyłaniającą się po jego prawej stronie Świnicę (*). Przez spory odcinek trasy widać trawiasty od tej strony szczyt Kasprowego Wierchu.

W dalszej drodze przechodzimy w poprzek Pańszczyckiego Żlebu, którym spływa Żółty Potok. Idąc dalej Dubrawiskami (tak nazywa się ta część zbocza) dochodzimy do lokalnego maksimum szlaku na wysokości około 1670 m n.p.m. Odsłaniają się widoki na podłużny grzbiet Koszystej i skalną grań, którą wiedzie Orla Perć. Schodzimy około 60 m w dół do skrzyżowania szlaków w Dolinie Pańszczycy, skąd kierujemy się w prawo żółtym szlakiem w górę doliny. Po 10 minutach od rozdroża dochodzimy do niewielkiego Czerwonego Stawu.

Hala Gąsienicowa  »»  Czerwony Staw (wariant 2)

1 h 45 min

Początek trasy jest analogiczny do wariantu 1. Od "Murowańca" kierujemy się w stronę Doliny Suchej Wody, następnie w prawo w las, ścieżką w dół aż do Czarnego Potoku, za którym szlak zielony oddziela się od żółtego.

Zielono znakowana ścieżka prowadzi lasem, mniej więcej poziomo, trawersując zbocze Żółtej Turni zdecydowanie poniżej szlaku żółtego (wariant 1). Mijamy Żółty Potok spływający z Pańszczyckiego Żlebu, za którym czeka nas krótkie, ale dość strome podejście. Po niecałej godzinie wychodzimy na rzadko porośnięty teren, z którego roztacza się ładny widok na pobliską Żółtą Turnię i nieco bardziej oddaloną Świnicę.

Osiągnąwszy lokalne maksimum ścieżka gwałtownie skręca w prawo sprowadzając do skrzyżowania szlaków w Dolinie Pańszczycy. W oddali odsłania się grań, którą wiedzie Orla Perć na odcinku Skrajny Granat » Krzyżne. Zielono znakowana ścieżka wiedzie od rozdroża dalej w stronę Rusinowej Polany, a czarny szlak prowadzi pod górę Doliną Pańszczycą w stronę Czerwonego Stawu. Czarno znakowana, miejscami zarośnięta i niewygodna ścieżka, po mniej więcej 25 minutach doprowadza nas do skrzyżowania ze szlakiem żółtym, łącząc się tym samym z trasą z wariantu 1. Idąc dalej w górę doliny za żółtymi znakami, po kolejnych 10 minutach dochodzimy do Czerwonego Stawu.

Czerwony Staw  »»  Krzyżne

1 h 45 min

Czerwony Staw leży na wysokości 1654 m n.p.m. i obejmuje powierzchnię 0,3 ha. Swoją nazwę zawdzięcza sinicom porastającym głazy zalegające wokół jeziorka i spoczywające na jego dnie. Ten niewielki zbiornik wodny o głębokości nie przekraczającej 1 m przejawia tendencję do zanikania w suchych okresach.

Powyżej stawu szlak prowadzi krótko pod górę, a następnie na długim, prawie godzinnym odcinku, niemal zupełnie płasko. Im bardziej oddalamy się od Czerwonego Stawu, tym sceneria zmienia się w coraz bardziej surową. Zanika trawa i kosodrzewina, przechodząc w kamienną pustynię. Omijając Wielką Kopkę (1856 m n.p.m.) po jej prawej stronie, docieramy do górnego piętra Doliny Pańszczycy, położonego pod ponurymi ścianami Buczynowych Turni. U wylotu żlebów obserwować można typowe, potężnych rozmiarów, stożki piargowe, którymi często schodzą lawiny kamienne.

Ścieżka zakręca łagodnym łukiem w lewo prowadząc dalej piarżystym zboczem coraz bardziej pod górę na wprost Krzyżnego. Po prawej stronie, niemal na wyciągnięcie ręki, mamy ściany Buczynowych Turni i charakterystyczną Turnię Ptak. Podejście jest dość strome i męczące, ale bez trudności technicznych i przepaści. Łatwa ścieżka doprowadza nas na samą przełęcz.

Pod nazwą Krzyżnego kryje się nie tylko sama przełęcz, ale również położona tuż nad nią rozległa, trawiasto-piarżysta równina, leżąca u styku grzbietów Koszystej i Wołoszyna. Widok z Krzyżnego uchodzi za jeden z najpiękniejszych w całych Tatrach. Znakomicie widać stąd Dolinę Pięciu Stawów Polskich i wodospad Wielkej Siklawy wypływający z Wielkiego Stawu Polskiego. W kierunku południowym widać łańcuch Tatr Wysokich, a w kierunku zachodnim szczyty Orlej Perci z Buczynowymi Turniami i masywem Koziego Wierchu.